Onderwijs op onze school

Vier stromen

Stroom Hechten
De eerste jaren zijn van groot belang: een liefdevolle omgeving vormt de basis voor veilige hechting. Kinderen die zich veilig hechten, ontwikkelen een positiever zelfbeeld, kunnen beter omgaan met emoties en bouwen makkelijker relaties op. In onze begeleiding staat die veilige, warme omgeving centraal. Ouders kennen hun kind als geen ander – samen zoeken we wat het kind nodig heeft om zich verbonden te voelen.

Stroom Spelen
Vanuit die veilige basis gaan kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken. Hun spel ontwikkelt zich van vrij en fantasierijk naar spelend leren. We werken met twee groepen 1/2, waar de jongere kinderen leren van de oudere. En andersom de ouders kinderen zich groot mogen voelen en de kleinere helpen. Na de overgang naar groep 3 zetten de kinderen de eerste stappen in bewust leren. De kennis van taal groeit ieder dag verder, net als de kennis van rekenen en sociaal-emotionele vaardigheden. We creëren een rijke leeromgeving waarin spel, nieuwsgierigheid en omgang met elkaar centraal staan. We stemmen onze begeleiding af op het tempo en de beleving van elk kind, in afstemming met ouders.

Stroom Onderzoeken
Kinderen van 7 tot 10 zijn nieuwsgierig: ze willen weten hoe dingen werken en zelf op onderzoek uit. Ze verwerven kennis en vaardigheden, leren zelfstandig én samen. We stimuleren hun vragen en ideeën, en begeleiden ze in het reflecteren op hun leerproces. Zo groeit het zelfvertrouwen. Ouders worden betrokken bij thema’s en projecten – hun kennis en betrokkenheid maken de leerervaring rijker.

Stroom Kiezen
In de bovenbouw leren kinderen steeds beter wie ze zijn en wat bij hen past. Ze oefenen met verantwoordelijkheid nemen, samenwerken en plannen. Ze maken kennis met verschillende vakken en werkvormen en denken na over hun toekomst. Wij begeleiden ze in het maken van bewuste keuzes – richting het voortgezet onderwijs én hun plek in de wereld. Samen met ouders en andere partners geven we kinderen vertrouwen in hun eigen pad.

In ons ideaalbeeld zijn in de laatste stroom alle eerdere stromen te herkennen: we merken dat kinderen gehecht zijn, genieten van spel en groeien van spelend leren naar onderzoekend leren. Bij het verlaten van de school zijn ze zo ver zijn dat ze keuzes kunnen maken voor het vervolg van hun reis.

Om dit waar te maken, werken we met de passende methoden en programma’s, aangevuld met onze eigen inzichten en ervaringen.

KiVa

Kinderen die met plezier naar IKC Waterrijk gaan, ontwikkelen zich beter. Daarom vinden wij de sfeer in de groepen en lekker in je vel zitten belangrijk. Wij werken met het programma KiVa. Het komt uit Finland en zet in op positieve groepsvorming. De nadruk ligt op de groep als geheel. Op die manier voelt iedereen zich verantwoordelijk dat alle leerlingen met plezier naar school gaan. Daarnaast stimuleert het programma de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Zo leren kinderen zich bijvoorbeeld in te leven in een ander en om hun emoties te herkennen en hiermee om te gaan. Hierdoor ontstaat er een prettige sfeer op school.